(Bu yazı Filipinli Dostum Lunar’ın ilgili konudaki sorusuna cevap olarak yazılan mektuptur. Yazının İngilizcesi mektup sonuna eklenecektir.)
Ölümümün hakikatini anlayabilmek için öncelikli olarak hayatın hakikatini anlamak gerekmektedir.
Hayat , fiziksel tasarımı elverişli hale gelmiş her varlığa can veren bir ruh gibidir. Dolayısıyla rastlantısal bir oluşum değildir.
Her canlı türü, kendi varoluşunu yaratılışına tanımlanmış olan unsurlarla ile meydana gelir. Butün yapısal formları , onları oluşturan; sperm, tohum , çekirdek gibi araçlara kodlanmıştır. Gerekli şartlar oluştuğunda yaratılış evreleri başlar . Şekillenme mükemmellik noktasına geldiğinde varlıklar, oluştukları konumları terk ederek dünyaya merhaba derler.
Tüm bu tasarım gelişim süreçleri varlıkların iradesi dışında gerçekleşir.
DNA ve diğer bileşenlere yüklenmiş program yaratıcı gücün planı bağlamında aktif duruma geçer ve fizyolojik aksamları meydana getirir. Belirli aşamadan sonra ise her türe uygun olan duygu yazılımın yüklenmesi yapılır.
Ve her varlık eşsiz bir şekilde ,sanatlı ve özenli bir görünümde , kendisine hayat boyu gerekli olacak olan donanım bileşeninde yaşam yolculuğuna başlar.
Orta çıkan eserin mükemmelliği , yaratılış süreçlerinde görünen özen ve sanatsal boyut, denge unsurlarının gözetilmesi, ölçülendirme biçimlendirme hakikatleri bu işlemlerin bir irade ve bilgi eşliğinde gerçekleştiğini gösterir.
Varlıkların yaşam koşullarını düzenlemek, ihtiyaçları olan besinleri hazırlamak, tüm gereksinimlerin yaratılan varlıkların doğasına olan uyumu bilinçli bir planın işlediğini ispat eder.
İşte tüm var oluş süreçleri nasıl bir yaratım projesinin uygulama esaslarına bağlıdır, aynı şekilde varoluş şartlarının değişimi ölüm planının aktivasyonu anlamına gelir.
Yani nasıl dünyaya gelmek bir yaratıcı iradenin dilemesi ile gerçekleşmiş ise, dünyadan ayrılış da o iradenin tanımladığı zaman planı içinde bazı sebeplere bağlı şekilde meydana gelir.
Nasıl unsurların bir araya gelmesi , atomların çalışması, elementlerin göreve koşması varoluşa hizmet ediyorsa, görev bırakma, süresi dolma gibi nedenler ile de her şey bir anlamda geldiği yere döner.
Burada esas olan şey doğum ile ölüm arası süreçte insanın varoluş nedeninin ne olduğu gerçeğidir.
Çünkü harika bir tasarıma sahip olan bir varlığın, diğer varlıklar ile akıl ve duygu kombinasyon niteliği ile ayrılması, onun var oluş amacı hakkında bir hakikatin bilinmesi gerekliliğini barındırdığı anlaşılmaktadır.
Bu hakikate dair bilgi, 3 temel soruya bağlanmıştır.
- Nerden geldim?
- Burada ne işim var?
- Buradan nereye gideceğim?
Bu 3 soru insanlığın izini sürdüğü en eski sorgulama gerçekliğine sahiptir. Binlerce insan bu konuda fikir ileri sürmüş, akımlar oluşturmuş, inançlar şekillendirmiştir.
Eğer ortaya sürülen tezler, yaratılış mükemmelliğinin yanında anlam yeterliliğine sahip değilse o tez ve sahip olduğu doktrinler bir gerçekliğe dayanmıyor demektir.
Yine aktarımın içine fantastik öyküler, mistik ve mitolojik anlatımlar giriyorsa, insan eli ile yapılmış semboller ile bir inanç oluşturulmaya çalışılıyorsa tüm bunlar karşılıksız önermelerdir.
Bu nedenle doğru bilgiye erişim , sistem ve uygulama sahibinin bildirimlerini sağlıklı kaynaklardan alabilmekle mümkündür.
Çünkü bu kadar harika bir evrensel düzeneği, akıl sahiplerini hayran bırakacak şekilde işleten bir güç ve bilincin, yaratım amacı hakkında bilgi vermemesi, yarattıklarının yolculuğunu ve sonucunu tanımsız bırakması düşünülemez.
Sadece insanın tat duygusuna, tadabildiği her lezzeti ayırt edebilme ve lezzet alabilme kabiliyeti koyan bir irade ve inceliğin, ben bu dünyadan çıkınca nereye gideceğim sorusunu cevapsız bırakması mümkün değildir.
Yarattığı her şeyi harika bir sanat ve estetikle meydana getiren, tüm yarattıkların en küçük ihtiyacını karşılıksız bırakmayan bir sorumlu yaklaşımın dünya yolcusu olan insana yolunu tarif etmediği kabul edilemez.
Bu noktada insan düşen kendi anlam arayışını gerçekleştirmesidir.
Varoluşuna ait soruları tespit etmek ve cevaplarını bulmak için akıl yürütmeli, farkındalığını geliştirecek gözlem yeteneğini aktive etmelidir.
Yaratılışta olan bilinçli planı görüp, kâinatı kitap gibi okuyacak dikkat ve istekliliğe sahip olmalıdır.
Bu bağlamda doğum ve ölüm arasında insana tanımlanmış olan ömrü süresinin, insanın kendi gerçekliğini bulmak için verilmiş bir sermaye olduğu anlaşılır.
Ve bu süre içinde ortaya çıkacak olan, “ peki benden ne isteniyor sorusu” anlam arayışını taçlandıracak bir gelişimin habercisidir.
Şimdi bundan sonraki satırlara kendi inanç felsefemizin söz konusu olan anlam arayışına getirdiği tanımla devam edecek ve konuyu ölüm hakikatine yönelik bir iki cümle ile bitireceğiz.
- İnsanın bu dünyaya gönderilmesinin amacı, kendisine verilmiş özellikler ile yaratıldığı dünyaya yönelik farkındalık elde edip kendini ve evreni yaratan gücü tanımaktır.
Örneğin:
Her eserin bir sanatkârı vardır.
Her kitabın bir yazarı vardır.
Her iğnenin bir yapıcı ustası bulunur.
Her eyaletin bir valisi vardır.
Öyleyse bu kadar özenli ve harika yaratılmış bir dünyanın da mutlaka bir yaratıcısı ve idarecisi vardır.
- Kendisinin bu sistem içindeki varlık nedeni ve görevini anlamaktır.
Örneğin:
Aklımı varoluş niteliğimi anlama için kullanmalıyım.
Kalbimi anlamsız şeylerin çöplüğü yapmamalıyım.
Ruh sağlığımı güzel yaşam ve inanç koşulları ile korumalıyım.
Yaratılış sorumluluğum doğrultusunda ahlaki değerler ile ilkeli bir şekilde yaşamalıyım.
Duygularımın farkına varmak suretiyle, gerek sevincimi, gerek üzüntümü, gerekse ümitlerimi yaratılış hakikatime uygun şekilde kullanmalıyım.
Geçici olan bu ömrümü faydalı şeylerle ve yaratıcımın benden istediği , duruş ,tavır ve ibadet karşılığı vererek geçirmeliyim.
- Kendi anlam arayışında derinleşmektir.
Örneğin:
Ben bu dünyaya bilmediğim bir âlemden gönderildim.
Gerek oluşum gerekse dünyaya merhaba dediğimde bakımımdan gelişimime kadar tüm süreçlerin kontrol altında olduğunu görüyorum.
İhtiyacım olan hava,su ve diğer besinler ile birlikte anne ve babama verilen şefkat ve sorumluluk duygusu ile korunaklı bir yapı içinde tutuldum.
Benimle birlikte tüm canlılarda da bu şefkat ve koruyuculuğu görüyorum.
Bilinçli olmayan ve beni tanımayan ağaçlara o sevimli meyveleri takan ancak beni bilen biri olabilir.
İneklere ot yedirip, memelerinden süt çıkartıp bana içiren, bilinçsiz topraktan harika bitkiler çıkartıp soframa getiren, denizlerden de bana besin gönderen birisinin olduğu ve bunu beni sevdiği ve ihtiyacımı bilip merhamet ile ikram ettiğine şahit oluyorum.
Acaba beni yaratan ve bu kadar özenle bana ve tüm yarattıklarına olan ilgisini gösteren yaratıcıya nasıl teşekkür edebilirim?
Bedenimi, aldığım nefesi, dolaşım ve sindirim sistemimi, saçlarımın uzamasını, kirpiklerimin en iyi konumda bulunmasını, göz kapaklarımın açılıp kapanma görevini bile üzerine alıp yönetimini sağlayan bu iradenin beni tercihlerimde ve düşüncemde serbest bırakmasının ne anlamı olabilir?
Acaba bizzat kendim düşünerek, araştırarak, gerçeği arayarak, kendi isteğimle ona yönelmemi mi istiyor?
özetle, bu şekilde akıl ve duygu işbirliği ve kutsal kaynaklar eşliğinde anlam derinliğine inmektir.
Sonuç:
Yukarıda aktarılan şekliyle yaratıcı irade:
İnsanın sahip olduğu akıl yoluyla doğruyu bulma , hakikati değerlendirme, gerçeği görme gibi özelliklerin bilinçli bir farkındalıkla işlevselliğini istemektedir.
Bu bulma ve bilme sürecinden sonra teşekkür etme, anma, hatırlama ve tanımlanmış hayat ölçülerinde yaşama gerekliliği söz konusudur.
Ve bu yaşayışın sonunda insan iradesi ile tercihsel özgürlükle yaşatıldığı dünyadan aldığı puan eşliğinde ,ölüm yoluyla hayattan ayrılık eşiğine getirilir.
Fizyolojik yaşamın gereği olarak zorunlu olan beden elbisesi çıkartılır. Bütün soyut varlığı ruh kimliğine bürünür ve beden varlığından ayrılır.
Yani insanın ruhu hayat verdiği evden çıkar.
Elindeki yaşanmışlık kitabı ile geldiği yere döner.
Böylelikle İnsanın hayvani olan yönü erişime kapanır ve asıl özgür olan yanı gerçek serbestliğine kavuşur.
Yani bu durum İnsanın uyku ile bir tür ölüme geçmesi ve rüya ile saniyeler içinde başka bir boyutta yaşaması gibi.
İnancımızda ve inancımıza güç ve delil veren binlerce kaynakta var olan fikir birliği, duygularımızda hissettiğimiz, tatmin , sonsuz yaşamı vaat eden hayat sahibinin kutsal metinleri, ve öğretilerin yaşamsal ve mantıksal karşılığının yetkinliği , duygularımıza yansıyan olumlu iz düşümleri, ve süreç hakimiyetinin delilleri gibi bir çok argüman ;
Ölümle yok olmadığımızı ifade etmektedir.
Sadece bir süre için bir amaçla geldiğimiz dünyada kendi inanç ev hayat görüşümüze şahit olduğumuzu ,
Toprak altına bir filiz verecek bir tohum gibi ekildiğimizi,
Var oluşumuzun maddi olan unsurlarını evrenden getirip vücudumuzda toplayan kudretin biz bedensel varlığımızı havaya,suya,toprağa dağıtıp toplayabilecek kudret , bilgi ve süreç hakimiyetine sahip bulunduğunu,
Her gün çok defa ona dua ve ibadet ile yönelişimizde , isteklerimizi ilettiğimizde , iç barış ve denge talep ettiğimizde arzularımızın karşılandığını gördüğümüzü,
Gerçek huzur ve mutluluğun yaşamımıza katkısını izlediğimizde ,
Her soru ve sorunumuza giderici ve tatmin edici cevaplar aldığımızda ,
“Dünyada vazifelerinizi gerçekleştirdikten sonra asıl vatanınıza döneceksiniz” gerçeğini tüm akıl ve kalbimizle onaylarız.
Böylelikle hayatımızın sadece bu dünya hayatından ibaret olmadığını biliyoruz.
Yaratıcımızın bize bildirdiği ve bizden istediği ibadetleri yaparak, istemediği şeyleri yapmaktan sakınarak hem dünya hem de sonsuzluk dünyasında mutlu olacağımızı biliyoruz.
Ve bu şekilde davrandığımızda yaratıcımızın bize karşılık verdiğini bütün ruh dünyamızda hissediyoruz.
Bu nedenle de ölümümden gerçekten korkmuyor,
Ölmeyi ebediyete giden sevdiklerimizle kavuşacağımız bir araç olarak görüyoruz.
İyi yaşamanın kıvancı ile bazen o büyük buluşmanın heyecanını hissediyoruz.
Ve inancımız ve kaynaklarımızı bize bu dersi veriyor.
İşte insan ölümle başına ne geleceğini bildiğinde ve inanç ve hayat görüşü rasyonel bir gerçeklikle fikir dünyasını beslediğinde hiçbir çekincesi kalmıyor.
Bu durumu hissedebilmek için bu kapıdan girmek gereklidir. Çünkü tüm bu şartlar bu tür bir inanç yolculuğuna tanımlanmıştır.
Evet dostum,
Ben bu satırlarda şahit olmadığın ve hissetmediğim hiçbir şeyi yazmadım.
Her insan yalan söyleyebilir.
Fakat hiçbir gerçek Müslüman yalan söyleyemez.
Ben inancını rasyonel bir gerçeklikle tanımlamış bir Müslümanım. Yalan söylemem ve söylemeye de tenezzülde etmem. Beni vicdanım ve inancım bundan men eder.
Çok sınırlı tutarak deneyimlediğim hakikate dair bir şeyler aktarmaya çalıştım.
Bu bağlamda biraz daha beni tanımış oldun ve söz konusu olan ölüm korkusunun benim inanç ve hayat görüşümde nasıl olduğunu gördün.
Umarım kendine faydalı olabilecek bazı çıkarımların olur.
Umutla ve sevgiyle kalmanı dilerim.
Safitürk Murat
29 Kasım 2023
LIFE AND DEATH
In order to understand the truth of death, we must first understand the truth of life.
Life is like a spirit that gives life to every being whose physical design has become favorable. Therefore, it is not an accidental occurrence.
Every species exists with elements defined in its creation. All their structural forms are encoded in the sperm, seed, nucleus, etc. that make them up. When the necessary conditions are met, the stages of creation begin. When the shaping reaches the point of perfection, beings leave the positions in which they were formed and say hello to the world.
All these design development processes take place against the will of beings.
The program loaded into DNA and other components becomes active in the context of the plan of the creative power and creates physiological components. After a certain stage, the emotion software suitable for each species is uploaded.
And every being starts its journey of life in a unique way, with an artistic and elaborate appearance, with the hardware component that will be necessary for life.
The perfection of the resulting work, the care and artistic dimension visible in the creation processes, the observance of the elements of balance, the truths of dimensioning and shaping show that these processes are accompanied by a will and knowledge.
Organizing the living conditions of beings, preparing the food they need, the harmony of all needs with the nature of the created beings prove that a conscious plan is at work.
Just as all processes of existence depend on the principles of implementation of a project of creation, so also the change of the conditions of existence means the activation of the plan of death.
In other words, just as coming into the world is realized by the will of a creative will, leaving the world also occurs within the time plan defined by that will, depending on some reasons.
Just as the coming together of elements, the working of atoms, and the running to duty of elements serve the existence, everything returns to where it came from in a sense due to reasons such as leaving a task or expiration.
What is essential here is the truth about the reason for human existence in the period between birth and death.
Because the fact that a being with a marvelous design is distinguished from other beings by the combination of reason and emotion is understood to contain the necessity of knowing a truth about its purpose of existence.
Knowledge of this truth is linked to 3 basic questions.
1- Where did I come from?
2- What am I doing here?
3- Where do I go from here?
These 3 questions are the oldest questioning reality that humanity has ever traced. Thousands of people have put forward ideas, formed movements and shaped beliefs on this subject.
If the theses put forward do not have the adequacy of meaning alongside the perfection of creation, then that thesis and its doctrines are not based on reality.
Again, if the transmission includes fantastic stories, mystical and mythological narratives, if one tries to create a belief with symbols made by human hands, all these are unrequited propositions.
For this reason, access to accurate information is only possible by obtaining the notifications of the system and application owner from healthy sources.
Because it is inconceivable that a power and consciousness that operates such a marvelous universal mechanism in such a way as to amaze those who have minds, would not provide information about the purpose of its creation and leave the journey and outcome of its creations undefined.
It is not possible for a will and a delicacy that puts the ability to distinguish and enjoy every taste into the human sense of taste to leave the question of where I will go when I leave this world unanswered.
It is unacceptable that a responsible approach that creates everything it has created with a magnificent art and aesthetics, that does not leave the smallest need of all its creations unmet, does not give directions to the world traveler.
At this point, it is up to man to realize his own search for meaning.
He must reason in order to identify the questions of his existence and find the answers, and activate his ability to observe in order to develop his awareness.
He must have the attention and willingness to see the conscious plan in creation and read the universe like a book.
In this context, it can be understood that the life span defined for human beings between birth and death is a capital given to them to find their own reality.
And the question “what is required of me?” that will arise during this time is the harbinger of a development that will crown the search for meaning.
We will now continue with the definition that our own philosophy of faith brings to the search for meaning and conclude with a few sentences on the truth of death.
- The purpose of man’s being sent to this world is to gain awareness of the world in which he was created with the characteristics given to him and to recognize himself and the power that created the universe.
For example:
Every work has an artist.
Every book has an author.
Every needle has a needle-maker.
Every city has a governor.
Therefore, a world created with such care and miracles must also have a creator and a governor.
- To understand the reason for his/her existence and duty within this system.
For example:
I should use my mind to understand the nature of my existence.
I should not make my heart a garbage dump of meaningless things.
I should protect my mental health with good living and belief conditions.
I should live in a principled way with moral values in line with my responsibility for creation.
By becoming aware of my emotions, I should use my joy, sadness and hopes in accordance with the truth of my creation.
I should spend this temporary life of mine doing useful things and giving back the attitude, demeanor and worship that my Creator wants from me.
- Deepening one’s own search for meaning.
For example:
I was sent to this world from a realm I do not know.
When I was born and when I said hello to the world, I saw that all the processes from my care to my development were under control.
I was kept in a protected structure with the air, water and other nutrients I needed, as well as the compassion and sense of responsibility given to my parents.
I see this compassion and protection in all living beings with me.
Only someone who knows me can put those lovely fruits on trees that are not conscious and do not know me.
I witness that there is someone who feeds grass to cows, extracts milk from their udders and makes me drink it, brings wonderful plants from the unconscious soil and brings them to my table, and sends food to me from the seas, and that he loves me and knows my need and treats me with compassion.
I wonder how I can thank the Creator who created me and shows such care for me and all His creations?
What is the meaning of the fact that this will, which manages my body, the breath I breathe, my circulatory and digestive system, the growth of my hair, the best position of my eyelashes, even the opening and closing of my eyelids, leaves me free in my choices and thoughts?
Does he want me to think for myself, to search for the truth, to search for the truth, to turn towards it of my own accord?
In a nutshell, it is this collaboration of reason and emotion and the authentic deepening of the search for meaning in the company of sacred sources.
Conclusion:
Creative will as described above,
It wants human beings to find and evaluate reality through reason and to function with conscious awareness and choices.
After this process of finding and knowing, there is a need to thank the Creator, to remember Him, to remember His existence and to live life in its defined dimensions in accordance with faith.
And the human will is brought to the threshold of separation from life through death, accompanied by the score it receives from the world in which it is kept alive with preferential freedom.
And at the end of this life, it is brought to the threshold of separation from life through death, accompanied by the score it receives from the world in which it is kept alive with human will and preferential freedom.
The dress of the body, which is necessary for physiological life, is removed. The whole abstract being assumes the identity of the soul and leaves the body.
In other words, the human soul leaves the house it gave life to.
It returns to where it came from with the book of experiences in its hand.
In this way, the animal aspect of the human being is closed to access and the truly free aspect of the human being attains its true freedom.
So it’s like a human being passing into a kind of death through sleep and living in another dimension within seconds through a dream.
Many arguments such as the consensus that exists in our faith and in the thousands of sources that give strength and evidence to our faith, the satisfaction we feel in our emotions, the sacred texts of the owner of life who promises eternal life, and the competence of the vital and logical equivalent of the teachings, the positive projections reflected in our emotions, and the evidence of the dominance of the process;
That we are not annihilated by death,
That we are witnesses to our own beliefs and outlook on life in the world that we have come to for a purpose, just for a while,
That we are planted in the ground like a seed that will give a sprout,
That the power that brings the material elements of our existence from the universe and collects them in our body has the power, knowledge and process dominance that can distribute and collect our physical existence in the air, water, soil,
That when we turn to him many times each day in prayer and worship, when we make our requests, when we ask for inner peace and balance, we find that our desires are met,
When we watch the contribution of true peace and happiness to our lives,
When we get satisfactory and satisfactory answers to every question and problem,
We affirm with all our minds and hearts the truth that “you will return to your original homeland after you have fulfilled your duties on earth”.
In this way, we know that our life does not only consist of the life of this world.
We know that we will be happy both in this world and in the world of eternity by doing the worships that our Creator informs us about and asks us to do, and by refraining from doing the things He does not want us to do.
And when we behave in this way, we feel in our whole soul world that our Creator responds to us.
That is why we do not fear death.
We see death as a means of reuniting with loved ones who have gone to eternity.
With the joy of living well, we sometimes feel the excitement of that great reunion.
Our faith and our resources teach us this lesson.
When a person knows what will happen to him/her in death, and when his/her beliefs and life view feed his/her world of ideas with a rational reality, he/she has no reservations.
To be able to feel this condition it is necessary to enter through this door. Because all these conditions are defined for this kind of journey of faith.
Yeah, man,
I have not written anything in these lines that I have not witnessed and felt.
Every human being can lie.
But no true Muslim can lie.
I am a Muslim who has defined his faith with a rational reality. I do not lie and I do not condescend to lie. My conscience and my faith forbid me from doing so.
I tried to convey something about the truth I have experienced in a very limited way.
In this context, you have gotten to know me a little bit more and you have seen how the fear of death plays out in my beliefs and view of life.
I hope you will come to some useful conclusions for yourself.
I wish you to stay with hope and love.
Safitürk Murat
November 29, 2023